RetailDetail Food Congres

The future of

Op 24 oktober 2019 organiseert RetailDetail in samenwerking met Packaging Innovations 2019 de 2de editie van het RetailDetail Food Congress.

Er ontstaat een nieuw food-ecosysteem waarin retailers, fabrikanten en dienstverleners naar samenwerking zoeken om de consument beter te bedienen. Het RetailDetail Food Congress spot de trends in de voedingssector met aandacht voor productinnovaties & trends, verpakkingsdesign, digitalisering, logistiek, e-commerce, last-mile, etnomarketing, blurring… Foodprofessionals uit binnen- en buitenland delen hun visie.

Chris Van Hoof -General Manager - OnePlanet Research Center & Vice-President R&D – imec​

Het OnePlanet onderzoekscentrum: nanotechnologie en digitale technologieën voor precisiegezondheid, precisievoeding en precisievoedselproductie.

In 2018 viel Earth Overshoot Day op 1 augustus. Dat is de symbolische datum die aanduidt wanneer we meer grondstoffen hebben verbruikt dan onze planeet kan produceren of vernieuwen op een jaar. Dat betekent dat de mensheid het equivalent van een planeet heeft geconsumeerd op amper zeven maanden. We moeten een verandering maken in de manier waarop we voedsel produceren en consumeren – niet enkel voor de planeet, maar ook voor onze individuele gezondheid. En we moeten de fundamentele vraag aanpakken: zijn mensen bereid om de manier waarop ze leven en eten aan te passen? Deze uitdagingen aangaan is precies wat we van plan zijn bij OnePlanet Research Center, een nieuw onderzoeks- en innovatiecentrum van imec, de Universiteit van Wageningen en de Universiteit van Radboud, opgestart in Gelderland. Het OnePlanet Research Center zal innovatieve oplossingen ontwikkelen, versnellen en valideren. Het gaat om precisiewerk op het gebied van voedsel, landbouw en gezondheid waarbij chiptechnologie en data-analyse een cruciale rol spelen. Er zijn al vier onderzoeksprogramma’s bepaald: Datagestuurde Voeding & Gezondheid, Burgeremancipatie, Precisieproductie en -verwerking, en tenslotte de Afgestemde Aanvoerketen. In elk programma zullen interdisciplinaire teams van onderzoekers en ingenieurs aan het werk gaan vanuit de drie partners die het programma hebben opgericht. Deze teams zullen toepassingsgedreven research & development uitvoeren met technologie en applicatieroutekaarten die worden gemaakt en gevalideerd door internationale en regionale partners.

Seppe Nobels – Chef de cuisine – Graanmarkt 13

Gedreven door vakkennis vindt Seppe Nobels, chef de cuisine bij Graanmarkt 13, het een uitdaging om het standaardmodel van een gerenommeerde zaak in vraag te stellen. Zowel de culinaire creaties als de totaalbeleving beleving snakken naar vernieuwing en evolutie. Ook het business model van de huidige horecazaak is achterhaald en aan innovatie toe.

De noden van de klant zijn totaal anders als 10 jaar geleden. Het moet tegenwoordig sneller en lichter. Mensen eten bewuster. Vroeger waren sterren en restaurant quoteringen de belangrijkste referentie bij de keuze van een restaurant. De naam van de chef deed er weinig toe. Nu zijn de chefs de nieuwe rocksterren die gidsen durven tegenspreken. Eigenzinnigheid, innoveren en uitblinken in een niche, dat is de toekomst. Jezelf onderscheidden, met groentebereidingen of zeewier, labo gekweekt vlees of gerijpt vlees. Je moet de enige zijn.

In een wereld waarin de technologie niet stilstaat, zijn beleving en persoonlijke aanpak de sleutel tot succes. Lokale ambacht en het from-farm-to-restaurant principe zijn en blijven pijlers die Seppe altijd met klasse zal blijven ondersteunen. We moeten onze identiteit waarborgen en meer pronken met onze kennis. Vlaanderen is in Nobels’ ogen klaar om de nieuwe culinaire trekpleister van de wereld te worden, Spanje en Scandinavië gingen ons voor, maar wij zijn er klaar voor. Nooit stonden we als chefs voor zo’n grote uitdaging. En daar komt de grondlegger van de ‘urban farming’ in Vlaanderen en internationaal gelauwerd groentechef ons zijn visie over geven.

Jonathan Hertog – Director E-commerce & Digital – Delhaize


Introtekst volgt binnenkort.

Priscilla – Sr Mgr, Shopper Marketing Home Channels – Coca-Cola European Enterprises 

 
Introtekst volgt binnenkort.

We geven 3 vooruitstrevende start-ups de kans op hun innovatieve concept voor de foodretailsector te presenteren.

Pitch 1: Sabien Windels – Urban farming consultant & ROOF manager at Roof Food

Stadslandbouw en meer bepaald daklandbouw hebben een groot maatschappelijk en economisch potentieel. Ondanks het momentum van stadslandbouw zien we toch maar weinig succesvolle projecten. ROOF FOOD, een stadslandbouwproject in Gent, bewijst dat het wel kan. Tijdens deze uiteenzetting vertelt Sabien van ROOF FOOD over de hindernissen en opportuniteiten van stadslandbouw.

Pitch 2: Carl Jacobs – CEO – APICBASE
Introtekst volgt binnenkort!

Pitch 3: to be announced

Voor

  • FMCG-fabrikanten (marketing, sales, logistiek)
  • Foodretail in HQ’s
  • Foodretail franchisenemers (zelfstandige winkeliers)
  • Managers uit foodservice en horecaketens
  • Consultants en dienstverleners in brede zin (logistiek, marketing, communicatie, IT,…)
  • Supermarkteigenaars

What's in it for

  • Best practices
  • Winning strategies
  • Netwerking
  • Ervaren professionals on stage

TAAL

  • De meeste presentaties worden gegeven in het Nederlands.
  • Slides in het Engels of Nederlands.

RETAILERS

Aanvraag kortingscode check-out
275
  • Excl. kosten & BTW

Korting

EARLY BIRD

Beschikbaar tot 24 september
€545
445
  • Excl. kosten & BTW

Korting

REGULAR

Beschikbaar vanaf 25 september
545
  • Excl. kosten & BTW

  • 08u30 – 09u30: Verwelkoming & netwerking
  • 09u30 – 10u55: Keynotes deel 1
  • 10u55 – 11u20: Break & netwerking
  • 11u20 – 12u45: Keynotes deel 2
  • 12u45 – 14u15: Lunch & netwerking
  • 14u15 – 16u00: Keynotes deel 3
  • 16u00 – 17u00: Afsluitdrink & netwerking

Met dank aan onze